Okudum: Hatasız Düşünme Sanatı - Rolf Dobelli

20:38:00



Hatasız Düşünme Sanatı'nı TÜYAP Fuarı'nda NTV standında karşılaştığım bir adamın övgüleri üzerine almıştım. Okumak ancak fırsat oldu. Gelelim kitap hakkındaki düşüncelerimee.

En başlarda kitabı pek beğenmemiştim çünkü herkesin tarafından bilinen basit düşünce hatalarını gösteriyor gibi gelmişti. Ama birkaç bölüm sonra farkettim ki gerçek hayatta hepimizin düştüğü bazı yanlışlardan bahsedilmiş.
Kitapta gerek günlük hayatımızda, gerek işimizde, ilişkilerimizde yaptığımız 52 düşünce hatası yer alıyor. Yazar Rolf Dobelli her hata hakkında epey inceleme yapmış ki bunu zaten en arkada kaynakça kısmında da görebiliyoruz. Her bir hata anlatılırken gerçek yaşamdan bir çok örneklendirmelere ve konu üzerine yapılmış Milgram deneyi gibi deneylere yer verilmişti.

Ben kitabı okurken sık sık ara verip notlar aldım. Size de bir kısmından bahsetmek istiyorum. :)

Örneğin hayata kalana bağlılık hatası=

Gerçekten de doğrudur. Örneğin kişisel gelişim yazarları da bu bölüme giriyor. Yazar başarısız olan insanların değil, başarılı olanların kitap yazdığına ve bu yüzden de bizim de bu şekilde kandırıldığımızdan bahsediyor.
Örneğin "doğrulama eğilimi"ne göre biz her zaman doğrulayan kanıtlara yöneliriz.
Ve yine doğrulama eğiliminde bahsedildiği kadarıyla beynimiz doğrulamayan kanıtları 30 dk içerisinde unutuyormuş.

Aynı zamanda bir yatırımcı olan Warren Buffet'ın şöyle bir sözüne yer verilmiş ki tamamen katılıyorum:

Kitapta dikkatimi çeken düşünce hatalarından bir başkasıysa "yüzücü vücudu yanılsaması"ydı. Buna göre çoğumuz yüzücülerin vücudunun yüzdüklerinden dolayı düzgün olduğunu düşünüyoruz ama aslında vücutları düzgün olduğu için yüzüyorlar. Yani aslında Harvard iyi bir üniversite olmayıp, iyi olan öğrencileri barındırıyor olabilir.

Bir başka dikkatimi çeken düşünce hatasıysa "sosyal ispat"tı.



Bir de kitapta sürekli benim de düştüğüm bir yanlış olan "batık maliyet yanlışı"na rastladım. Nedir bu batik maliyet yanlışı diyecek olursanız, bir işe "o kadar yol geldim, o kadar para verdik, o kadar çaba harcadık.." vb cümlelerle ne pahasına olursa olsun devam etmek oluyor. Halbuki bu aslında zaman ve emek kaybından başka bir şey değil.

Kitaptan çıkardığım bir çok ders daha var, bunlar sadece sizinle paylaştığım kısmı. Benim hoşuma gitti kitap, bir şeyler kattığını düşünüyorum. Hani bir "kesinlikle okumalısınız" diyeceğim kitap değil ama boş vaktiniz varsa ve siz de benim gibi bu tarz gelişim kitapları okumayı seviyorsanız bence okunmaya değer. :)

Kitabın arka kapağı:
(büyütmek için sağ tıklayıp 
yan sekmede aç deyin"


Bence bunlar da ilginizi çeker

15 yorum

  1. Alınacaklar listemde olan bir kitap!
    Senin güzel yorumun bunu liste de üst sıralara çıkartmama katkı sağlayacak ilk gördüğüm yerde alabilirim :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. öyleyse sevindiim :D
      teşekkür ederim yorumun için ^^

      Sil
  2. Nası ya, yüzücülerin vücutları nası yüzdükleri için olmaz, yıllardır beni kim kandırıyo, olmaz öyle adam yanlış yazmış kitabı :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bilmiyorum ya ben de oraya tam anlam veremedim de sonuçta tombalak bi amcamız gitse, yüzemez yani, yüzmesi için vücudunun düzgün olması mantığıyla es geçtim orayı :D

      Sil
  3. hımmm,iyi okul yoktur,o okulu iyi yapan öğrenciler vardır :D çokkk doğru :D sevdim yazarı

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de tam olarak bunu çok düşünmüştüm bir zamanlar ve çok doğru ya evet :D

      Sil
  4. Vay be.. Adam tersten düşünüyor resmen. Yazdım kenara, kitap almaya gittiğimde alacağım.
    Seviyorum böyle tespitleri. Bi de not defterin çok şekermiş :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de seviyorum böyle tespitleri, geçen bir işe saçma sapan bir şekilde devam edecektim falan o kadar yol geldim diye, sonra hata yapıyorum zaman kaybı dedim iyi ki bırakmışım, al yani cidden :D
      Teşekkürleer :) Post-it'li olduğundan kağıtlar çok işime yarıyor o not defteri :D

      Sil
  5. bu tip kitaplar iyi güzelde gerçek hayatta pek yardımcı olamıyorlar... Bir seçim anında kim hatırlar ki falanca kitapta şöyle yazıyordu, bende uygulayayım ... bilemiyorum..? KURYE

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet aslında doğru, kimse bir olay başına geldiğinde bunları düşünmüyor ama yine de bana bu kitap birkaç konuda yardımcı oldu sayılır :)

      Sil
  6. Kitabın içinde en okunulası ve düşünülesi noktaları özetlemişsiniz sanırım;)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Eger oyle yapmayı becerebildiysem ne mutlu bana :)
      Tesekkurler yorumunuz iciin :)

      Sil
  7. Kitap gerçekten çok güzel. Cnr kitap fuarından almıştım. Bu gün D&R da ikincisini gördüm. Yeşil ciltli. Oda en az ilki kadar ilgi çekici. Yarısı nı D&R da okudum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İkincisini ben de gördüm ama okumayacağım sanırım onu, çünkü bu kitabı her ne kadar beğenmiş olsam da beklediğimi vermedi bana :)

      Sil
  8. Bilinmeyen bir dünyada bilinmeyen bir toprak parçasındayız. Burada ki insanlar dünya ile ilişkisini kesmiş ya da kestirilmiş. Bir şekilde bir başlarına devam ediyorlar. Ama bir farkları var bizlerden. Onlar görmüyorlar.Ataşehir Kurye

    YanıtlaSil

Bumerang - Yazarkafe
Bu blogda bulunan içeriklerin hakkı 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu çerçevesinde Titania'nın Çöplüğü bloguna aittir.
Bu blogda yer alan telif hakkı belirtilmemiş görseller Freepik'ten alınmıştır.